یاسر غزازانی

یاسر غزازانی

خانه معمار
یاسر غزازانی

یاسر غزازانی

خانه معمار

تکنولوژی اعجاب انگیز پنجره های سرتاسری

علاقه ما به زندگی در فضایی که غرق در نور باشد را می‌توان در استفاده از پنجره‌هایی چشمگیری از کف تا سقف اتاق کشیده شده‌اند و   

خانه‌هایی کاملا شیشه‌ای با پنجره‌هایی سیصد و شصت درجه دید. علاقه‌ای برآمده از یک نیاز ابتدایی انسانی که برای پاسخ به آن از راه‌حل‌های مدرن استفاده شده است. ما تاکنون نمونه‌های مختلفی از اتصال بدون قطع فضای داخلی به فضای بیرونی را دیده‌ایم ولی این بار می خواهیم سیستم نوآورانه پنجره‌ای که شرکت ویتروسکا (Vitrosca) معرفی کرده و این موضوع را تا حد کمال خود به پیش برده است را به شما معرفی کند.

در این سیستم جدید که بخشی از مجموعه ویتروسکا تی‌اچی‌پلاس (Vitrosca TH+) محسوب می‌شود هر یک از پانل‌ها می‌تواند به صورت مستقل در گوشه‌ها حرکت کند و چارچوب و سازه سیستم نیز نیز به شکلی هوشمندانه طراحی شده تا از نظر پنهان باشد و بدین ترتیب تصویری پانوراما و یکپارچه از مناظر بیرون در اختیار بیننده گذاشته می‌شود. شرکت ویتروسکا که بیست سال پیش در سوئیس و به دست اریک جورای (Eric Joray) تاسیس شد بدنبال «خلق سازه‌های ساختمانی شیشه‌ای متحرک و بزرگ بود که به عنوان پایه پنجره عمل کرده و با استفاده از آن‌ها نیاز به استفاده از قاب کاهش پیدا کند.»

سیستم نوآورانه پنجره قابل چرخش در گوشه (Turnable Corner Window System) دارای ریل‌هایی پنهان است که روی زمین مثل زه‌کشی عمل می‌کنند. این سیستم نامرئی در/پنجره با یک ضربه انگشت به حرکت در می‌آید و فضای داخل را به طور کامل به فضای بیرون متصل می‌کند. سادگی و در عین حال پیچیدگی به کار رفته در این سیستم نتیجه تلاش معماران مشهور جهان است و وقتی این تکنولوژی، که هم اکنون در مرحله ثبت اختراع قرار دارد، به خانه‌های مدرن ما وارد شود، بدون شک باعث ایجاد تغییر در شیوه زندگی‌مان خواهد شد.

این سیستم از پنجره‌های بدون قاب که در یاتزر (Yatzer) دیده می‌شود به شکلی طراحی شده که بیشترین دید ممکن را در اختیار بیننده بگذارد و در عین حال با فضایی که در آن به کار گرفته می‌شود نیز ترکیبی بی‌نقص داشته باشد. این پانل‌های یکپارچه با عملکرد بالای خود می‌توانند در برابر شرایط آب و هوایی سخت مقاومت نشان دهند و در اندازه‌هایی تا ۱۸ متر مربع (۶ در ۳) موجود هستند.

سرزمین خلاقیت جایی است که نور و تکنولوژی در آن به هم می‌رسند. حالا به آنچه شرکت ویتروسکا در مورد این سیستم نوآورانه و صرفه‌جویانه در مصرف انرژی می‌گوید توجه می‌کنیم: «هر پانل بصورت مستقل از دیگر پانل‌ها حرکت می‌کند در هنگام برداشتن آن‌ها از سر راه می‌توان در کناره دیواری در یک سوی ساختمان آن‌ها را پنهان کرد یا در جایی مخصوص چند عدد از آن‌ها را کنار هم گذاشت. محل باز کردن پنجره می‌تواند در کنار، گوشه یا وسط آن باشد.

این امر به معماران اجازه می‌دهد تا در معماری ساختمان منفذی بسیار بزرگ به بیرون طراحی کنند و بدین ترتیب امکان قرار دادن پانل‌ها در جاهای مختلف بیشتری و درنتیجه باز کردن پنجره/در به بیرون در نقاط مختلف اتاق فراهم آورند. پانل‌ها می‌توانند آزادانه و بطور مستقل در تمامی گوشه‌ها حرکت کنند و به شما اجازه می‌دهند که آن‌ها را به طور کامل از منفذی که می‌خواهید به بیرون باز کنید دور کرده و بدین‌ترتیب بیشترین نمای ممکن را در اختیار داشته باشید.

یکی دیگر از خصوصیات این محصول استفاده از یک سیستم ریلی نامرئی در آن است که باعث شده است روی کف زمین تنها شیاری ۱۰ میلی‌متری دیده می‌شود.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد