یکی از خصوصیات معماری مدرن این بود که در ساخنمان ها ماهیت مصالح ساختمانی مورد توجه قرار گرفت و این مصالح به صورت طبیعی خود ، تا آنجا که ممکن بود دست نخورده و بدونه پوشش و پرده ، در ساختمان به کار گرفته شدند ،
چون استفاده از تزئینات در معماری را کهنه پرستی و ظاهر سازی دانسته و چنین اعلام شد که به جلوه آوردن ماهیت مصالح که به صورتی طبیعی ــ بر غنای معماری بیفزاید مورد توجه قرار گرفت .از همین رو ، به عنوان مثال ، لوکوربوزیه در«پاویون» دانشجویان سویسی کوی دانشگاه پاریس در دیوار نمای پشتی ، سنگ را به صورتی طبیعی و عریان به کار گرفت . میس ون در رو اصرار داشت که آهن در ساختمان هایش ، بی هیچ پوششی در معرض دید قرار گیرد ، و رایت چوب و آجر را به صورت طبیعی خود به درون خانه هایی که ساخت راه داد.
.
نکتۀ دیگر امکان دادن به نمام عوامل ساختمانی بود تا نقشی را که در ساختمان دارند بنمایانند . به یاد آوریم که در معماریهای گذشته ، فی المثل پلکان اغلب در میان دیوارهایی سنگین و در فضایی که در پس خانه بود و بیشتر مناسب پستو و صندوقخانه ، از دیده پنهان می شد .
.
آغاز بروتالیسم هم به انگلستان و به یک زن و شوهر معماری به نامهای آلیسون و پیتر اسمیتسو نسبت داده شده است و هم به لوکوربوزیه . فرامپتن آن را انتی تزی در مقابل معماری انسان دوستانه در سالهای پس از جنگ جهانی دوم در انگلستان معرفی می کند که با آجر ساخته شود و تیرچه های بالای پنجره ها از بتن آشکار باشد و در داخل خانه دیوارها بدونه پوشش گچی بماند ؛ این خانۀ جعبه مانند که چهار طبقه بالا می رفت اشارات متعدد به انبارهای اواخر قرن نوزدهم که به شیوه های معماری مردمی و بومی انگلستان ساخته می شود داشت و یک سال پیش از انتشار طرح خانه های ژاول اثر لوکوربوزیه که آن نیز کیفیت بروتالیسم داشت ساخته شده بود .
جنکز با اشاره به ساختمان اونیته دابیتاسیون که از سال۱۹۴۷ آغاز شده و در سال۱۹۵۲ پایان یافته بود و نیز خانه های ژاول و همچنین نقل قولی به مضمون زیر تا کتاب مجموعه آثار لوکوربوزیه را باز می کنی می بینی که وی بهترین ایده های تو را قبل از تو داشته است و آنچه تصمیم داشتی در قدم بعدی انجام دهی وی قبلا انجام داده است
.