یاسر غزازانی

یاسر غزازانی

خانه معمار
یاسر غزازانی

یاسر غزازانی

خانه معمار

مجسمه ی آزادی آمریکا (براستی این زن کیست؟)

در مورد این مجسمه
مجسمه آزادی با نام اصلی«آزادی جهان را روشن میکند»،

در اواخر قرن نوزدهم و به مناسبت صدمین سالگرد استقلال آمریکا، از سوی فرانسه به مناسبت تاریخ رهایی آمریکا از نماد استعمار یعنی بریتانیا بهاین کشور اهدا شد

خصوصیات مجسمه آزادی ، در شمایل یک زن با تن پوش رومی، توسط تندیس ساز فرانسوی "فردریک اگوستوبارتولدی" طراحی و توسط ژوزف پولیتزر ساخته شد. الهه آزادی در دست راست خود مشعل و در دست چپش لوحهای با کلمات «july iv mdcclxxvi» دارد که در واقع همان تاریخ تصویب بیانیه استقلال آمریکا (4 ژوئیه 1776) است. یکی از پاهای مجسمه آزادی روی زنجیر قرار دارد و هفت برآمدگی خارمانند تاجمجسمه، نمادی از هفت دریا یا هفت قاره است. این تندیس، با مدیریت "الکساندر ایفل" طراح برج ایفل، ساخته شده است. ارتفاع خود تندیس 3/45 متر است که بر روی پایه گرانیتی به ارتفاع 2/46 متر قرار داده شده است و در مجموع ارتفاع آن 5/91 متر می باشد. وزن آن 625 تن و هزینه ساخت آن 250هزار دلار است که از سوی دولت فرانسه هزینه شده است. تنها ساخت پایه این تندیس که 200هزار دلار بود، توسط آمریکا پرداخت گردید. تندیس دارای 168 پله است که بازدیدکنندگان را تا بالای برج راهنمایی می کند؛ تاجی که بر سر مجسمه آزادی قرار دارد، شامل 25 پنجره و 7 اشعه است که از آن خارج شده اند. زیر هر اشعه اتی گران قیمت قرار دارد. آیا این ات به گفته "علی معلم" شاعر معاصر، نتیجه "تاراج ملک عجم" ا ست...؟
این مجسمه را فرانسه به آمریکا به واسطه تاریخ رهایی آمریکا از نماد استعمار یعنی بریتانیا، هدیه کرده است.)
ساخت پایه مجسمه که زیر نظر آرشیتکت آمریکایی ریچار موریس هانت انجام میشد، در 22آوریل 1886 تکمیل شد. بارتولدی پیش از این کار ساخت مجسمه را در ماه ژوئیه 1884 بهپایان برده بود و این مجسمه که برای انتقال به آمریکا به 350 بخش تقسیم شده بود، در 17 ژوئن 1885 به وسیله کشتی فرانسوی ایسره به نیویورک منتقل شد.
نصب مجسمه رویپایه جدید خود در نیویورک چهار ماه به طول انجامید و بالاخره در 28 اکتبر 1886،یعنی 10 سال پس از صدمین سالگرد استقلال آمریکا، از مجسمه آزادی در حضور گرورکلیولند، رئیسجمهور وقت آمریکا و هزاران نفر از مردمی که برای این مراسم به بندرنیویورک آمده بودند، پردهبرداری شد.



مدل این مجسمه "شارلوت بارتولدی" همسر بارتولدی، سازنده این مجسمه است ولی خود سازندگان فرانسوی این مجسمه تأکید کرده اند که این تندیس، معشوقه اسکندر مقدونی (تائیس) سپس بطلمیوس اول بوده است. اما تائیس کیست؟ مجسمه آزادی، تائیس و حمله اسکندر برای روشن شدن شخصیت این زن، باید نگاهی به گذشته ایران باستان و هنگام حمله الکساندر-یا همان اسکندر مقدونی،به ایران داشته باشیم. الکساندر در میان غربیان قهرمانی بزرگ و بی نظیر شناخته می شود؛ اما در میان ملت ایران شخصیتی بدنام و ویرانگر است. در متون زرتشتی، از وی همواره به عنوان "گجسته"(ملعون) یاد شده و همراه ضحاک و افراسیاب از کارگزاران اهریمن به شمار آمده است. عده ای سعی در انکار وجود شخصیت تاریخی به نام اسکندر مقدونی دارند، ولی این به معنای نادیده انگاشتن انبوهی از آثار و اسناد تاریخی و باستان شناسی و حذف تاریخ اسکندر و سلوکیان و خلایی زمانی به مدت بیش از صد سال از تاریخ ایران است. اسکندر مقدونی، مردی متولد مقدونیه بود.



بزرگ ترین و مهمترین جنگ اسکندر، نبرد با امپراتوری وسیع و قدرتمند هخامنشیان بود. نبرد اسکندر و پادشاه ایران، چند بار به عقب نشینی وی انجامید، اما سرانجام با تضعیف روحیه سپاهیان ایران، ورق به نفع یونانیان برگشت و اسکندر، داریوش را در منطقه "گیل گمش" شکست داد.
تخت جمشید به آتش کشیده شد
در شب پیروزی، اسکندر و افسرانش در تخت جمشید (پرس پولیس) قصر باشکوه ایرانیان، جشن گرفتند. اسکندر همواره در سفرهای خود چندین زن بدنام و رقاص یونانی همراه خود می آورد. یکی از این زنان، تائیس بود؛ کنیزی اوشلیمی که به خاطر زیبایی به دربار اسکندر راه یافته بود. وی که با آمدن شاهزاده اسیر ایرانی و دختر داریوش سوم "استاتیرا" جایگاه خود را در خطر می دید، سعی داشت انتقام خود را از او بگیرد.
بنابراین، دنبال موقعیتی بود که غرور تمام ایرانیان را بشکند و آنان را خوار و خفیف کند. در آن جشن، او آن قدر به اسکندر شراب خوراند که عقل او را کاملاً زایل کرد و سپس از او خواست به انتقام معبدی که در آتن توسط خشایارشاه به آتش کشیده شد، پرس پولیس را آتش بزند. اسکندر مشعل آتش را به تائیس داد و او هم پرده های حریر و نشان قصر را آتش زد. مدتی کوتاه، قصر یکپارچه آتش شد. فردای آن روز، اسکندر بر تپه ای ایستاده بود و پشیمان به نتیجه کار خود می نگریست.

اکنون، تائیس به عنوان نماد آزادی، بر آبهای آتلانتیس ایستاده است .

نظرات 8 + ارسال نظر
hadi جمعه 2 اسفند‌ماه سال 1398 ساعت 02:53 ب.ظ

Ok:خوشتیپ

... جمعه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1400 ساعت 06:58 ق.ظ

حتی مجسمه آزادیشونم یادبود جنگ با ایرانه

بنده خدا دوشنبه 17 خرداد‌ماه سال 1400 ساعت 02:20 ب.ظ

عجبا

علی یکشنبه 5 دی‌ماه سال 1400 ساعت 10:22 ب.ظ

.... جمعه 13 آبان‌ماه سال 1401 ساعت 08:38 ب.ظ

مجسمه آزادی هم سرتا پوشیده است ، بعد چرا آزادی الان برهنگی میطلبه ؟؟؟؟؟؟

فرزند کوروش جمعه 7 بهمن‌ماه سال 1401 ساعت 08:31 ب.ظ

البته معشوقه اسکندر زنی ایرانی به نام آناهیتا از خاندان مغ ها بود و عاشق فرزند برومند و زیباروی پادشاه ایران شده بود وقتی دید توجهی به او نمیشود به انتقام از کوروش کبیر و خاندانش و حسادتی که از زیبایی و ابهت قصر دید با همراهی اسکندر قصر را به آتش کشید بعد همراه اسکندر به یونان رفت و هر سال این روز را جشن می گرفتند و بعد به اسم آزادی در امریکا همان روز را جشن می گیرند مانند ماراتون که هنوز یکی از ورزشهای المپیک است روز شکست ایران از روم مشعل المپیک روشن می شود

سارا یکشنبه 1 مرداد‌ماه سال 1402 ساعت 02:06 ب.ظ

یکی چهارشنبه 15 فروردین‌ماه سال 1403 ساعت 05:21 ب.ظ

باورم نمیشه اینا واقعا از ایران و تاریخ ایران اینقدر بدشون میاد!!
اینقدر که نماد بسازن از شکست ایران و جشن بگیرند |:

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد