یاسر غزازانی

یاسر غزازانی

خانه معمار
یاسر غزازانی

یاسر غزازانی

خانه معمار

**معماری پرش کیهانی**

معماران سبک دیکانستراکشن که در اوایل دهه نودمیلادی به سمت مکتب فولدینگ گرایش پیدا کرد ند....

معماران سبک دیکانستراکشن که در اوایل دهه نودمیلادی به سمت مکتب فولدینگ گرایش پیدا کرد ند براین نظریه خود را پایبند ندیدند ، آنها در روند شکل گیری موضوعات علمی وفلسفی جدیدتر حرکت علمی و فلسفی جدیدی که ازاواخر دهه 1970 با مبحث دیکانستراکشن شروع شده بود را ادامه دادند . 
 

چارلز دیکنز شخصی بود که این نظریات را وارد حوزه معماری کرد .از نظرچارلز جنکز معماری باید معلول باشد .معلول دیدگاه انسان از خود واز جهان پیرامونخود معماری باید معلول شرایط امروز باشد. به عقیده جنکنز اگر در جهان سنت فرم تابعسنت ودر جهان مدرن فرم تابع عملکرد بوده است" در جهان کنونی فرم تابع دیدگاه جهانیباید باشد". 

اگر میس وندرو شعار کمتر بیشتر است را درمعماری مدرن مطرح کرد جنکنز بر اساس نظریه پیچیدگی و شعار بیشتر متفاوت است راتکرار کرد. 
 

یکی از ساختمان های جالب توجه که در این سبکساخته شد طرح فرانک گهری برای موزه گوگنهایم در شهر بیلبائو است . گهری بر خلافاکثر معماران زیاد اهل بحث وتبیین مبانی نظری نیست . 

معماری گهری از یک معماریدو بعدی که سطوح را در مقابل و در تقابل با یکدیگر نشان می داد به سمت یک معماریسیال وسه بعدی گرایش پیدا کرده است وبهترین نمونه کاراو در این زمینه موزهگوگنهایم است . 

پلان ساختمان به صورت گلی است در حال باز شدنوشکوفا شدن . احجام سه بعدی منحنی شکل که با ورقهای فلزی تیتانیم پوشیده شده همچونگلبرگهای یک گل از مر کز ساختمان به سمت بیرون گسترش یافته اند .در این ساختمانمعماری امواج چرخش واستمرار نرم ومشابهت خودی با استادی تمام وبه صورت خلاقانه ایطراحی شده است . 

یکی از ایراد هایی که جنکز به این ساختمانگرفته است یک اندازه بودن صفحات تیتانیوم بر روی سطوح با انحنای متفاوت ساختماناست. 
 

جنکز ضوابط این معماری را در هشت مورد خلاصه کردهاست: 

1-ساختمان مجاور طبیعت با استفاده از گفتمانطبیعی
2-نمایش مبدا کیهانی سازمان دهی خودی وظاهر شدن وپرش به یک سطح بالاترویا پایین تر
3-عمق سازمان دهی وپیچیدگی ومرزاشفتگی
4-تجلیل از گوناگونی و تنوع و دگرگونی
5-ایجاد گوناگونی از طریقروش های تکه چسبانی (کولاژ)
6-تصدیق زمان وبرنامه اجباری و چرخه طبیعی وکثرت گرایی
7-بیان موضوعات به صورت نشانه های دو گانهیعنی نشانه های زیبایی و نشانه های ایده ها
8-توجه به علم خصوصا علممعاصر در مورد مباحث نشانه های کیهانی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد