یاسر غزازانی

یاسر غزازانی

خانه معمار
یاسر غزازانی

یاسر غزازانی

خانه معمار

نرم‌افزارهای معماری

اغلب نرم‌افزارهای معماری شامل امکاناتی هستند که از اطلاعات واندازه‌ های دوبعدی (2d) شما مدلی 3بعدی (3d) می‌سازند اما....

اما archicad یک bim است یعنی اطلاعات شما را تبدیل به یک virtualbuilding یا ساختمان مجازی می‌کند که امکان آنالیز آن را به عنوان ساختمان واقعی می‌دهد.
- bim سنتی چیست؟ (به عبارتی تفاوت ترسیم سنتی autocad و bimچیست؟)
autocad دنیایی از خط ، کمان ، دایره و … است ، با این شیوه شما نمایش 2بعدی از ساختمان را ارائه می‌کنید که بسیار شبیه به ترسیم دستی به وسیله تکنولوژی رایانه است.
در استودیوی سه بعدی 3dsmax با دنیایی از احجام روبه‌رو هستیم ، مکعب ، کره و… را به عنوان دیوار، بام و… استفاده می‌کنیم. اما در building information modeling شما یک ساختمان را با عناصر ساختمانی ایجاد می‌کنید به این معنی که دال سقف، دیوارهای داخلی و خارجی بام‌های شیبدار ، در ، پنجره ، پله ، ستون و ... که فقط باید پارامترهای مربوط مانند پنجره نظیر اکابه ،طول، عرض و ... را وارد کرده و مکان آن را در دیوار مورد نظر مشخص نموده پنجره به صورت خودکار در دیوار قرار گرفته و حفره لازم به صورت خودکار خالی می‌شود.
ر bim عناصر ساختمانی هوشمند هستند. به طور مثال اگر طول و عرض پنجره را بزرگتر کنید حفره‌ای که در دیوار می‌باشد نیز منطبق بر آن بزرگ می‌شود و اگر ارتفاع دری که در یک دیوار قرار می‌دهید از دیوار بلندتر باشد اخطار می‌دهد.
برخی قابلیتها و مزایای archicad :
1- شما هنگام کشیدن پلان به صورت همزمان بدون آنکه بخواهید در حال ساخت برش ، نما و پرسپکتیو (3d) نیز می‌باشید.در نتیجه بعد از اتمام پلان لازم به کشیدن برش و یا مدل سازی جدید نیست به این دلیل که گزینه‌های ذکر شده به صورت پیش فرض آماده شده‌اند.
2- نمایش همزمان صفحه پلان ، سه بعدی ، برش و نما که به صورت همزمان این امکان را فراهم می‌کند که ساختمان را در هر صفحه ا- لایه بندی آسان و کاملا پیشرفته
4- یکی از منحصربه فردترین ویژگی‌های archicad تشخیص طبقات و تخصیص دادن فضاهای مرتبط به هر طبقه می‌باشد بدین معنی که می‌توانید پس از ترسیم پلان هر طبقه در فضای مختص به خود از archicadبخواهید که فرضا فقط سه‌بعدی طبقات دوم و سوم را به شما نمایش دهدیا برش منحصرا از طبقه همکف باشد.
5- archicad دارای حافظه‌ای کامل(کتابخانه) از تمام عناصر تزئینی و فرعی ساختمان از جمله مصالح نما و جزئیات داخلی است مانند: میز، صندلی، مبلمان، تلوزیون، ساعت، استخر، شمشاد، درخت، انسان، ماشین، انواع نورها مثل تیرچراغ‌برق ، لوستر و … که قابل تنظیم از طرف کاربر می باشد.
6- نورپردازی بسیار کامل و با جزئیات.
7- ایجاد توپوگرافی و عوارض زمین به صورت مهندسی و امکان استفاده از نقشه های توپوگرافی جهت پیاده‌کردن آن در سایت.
8- قسمت "stairmaker " archicad که یک پله ساز توانمند است کافی است فرم پله خود را اعم از تعداد رمپ ، مدور و یا هر فرم آزاد دیگر انتخاب کنید و سپس با ورود اطلاعات از قبیل تعداد پله ، ارتفاع پله ، آب چکان ، سنگ کف پله، نرده ، نوع سازه پله و ... و سپس پله خود را به کمک این امکان ترسیم نماییم.
9- یکی از شاخص ترین و بارزترین ویژگیهای archicad محاسبه و متره عناصر ساختمان به صورت اتوماتیک می‌باشد.
ی که خواستید ویرایش کنید ک0- قابلیت آکس‌بندی پلان.
11- امکان ویرایش پروژه بوسیله دستورات کامل ویرایشی از جمله: stretch , resize , spilet , trim , rotate , mirror , elevate , multiply به صورت تصویری و مشاهده نمایش.
11- در archicad یک حافظه کامل از مواد و مصالح معماری به صورت آماده وجود دارد از جمله بتن، گرانیت ، سنگ مرمر، آب ، چمن و ... که پس از ساخت هر یک از عناصر ساختمانی یکی از مواد را به آن اختصاص می‌دهید.همچنین این امکان وجود دارد که با تنظیمات مصالح خاصی را از ابتدا و به صورت اختصاصی انتخاب کنید و به عناصر خود نسبت دهید.
ه البته نتیجه ویرای- قابلیت اندازه‌گذاری به دو حالت دستی و اتوماتیک ، کاملا دقیق و پیشرفته و همچنین کدگذاری خودکار در پلان، نما و برش
13- دید پرسپکتیو 1 و 2 و 3 نقطه‌ای که شامل پرسپکتیو داخلی و خارجی می‌شود.
14- رندر گیری با شیوه‌های مختلف از جمله:
• عکس با زمینه آسمان و بافت مواد و عناصر
• sketch (عکسهایی به صورت اسکیس ، آبرنگ ، ماژیک ، آب‌ مرکب ، سیاه قلم و ...)
15- تصویربرداری بصورت v.r یا پاناروما.
16- امکان نصب پلاگینهای (plug in) مختلف و وارد کردن مواد و مصالح سایر نرم افزارها.
17- ارتباط با سایر نرم‌افزارهای معماری (export,import) توانایی تبدیل فایل dwg به archicad و استفاده از آن جهت ساختن پلان.
18- ذخیره کردن پلان و برش و نما با فرمت dwg در محیط archicad . ذخیره کردن مدل سه بعدی با فرمت 3dsmax تبدیل فایل های مدل سه بعدی نرم افزارهای autocad , 3dsmax و ...
تمامی موارد بالا باعث می‌شوند که این نرم‌افزار سرعت و دقتی چندین و چند برابر نرم‌افزارهای دیگر داشته باشد به طور مثال اگر فردی با نرم‌افزار x در حال تایین محل پنجره در دیوار است شما به راحتی تمامی پنجره‌های پروژه خود را با جزئیات کامل (پروفیل، شیشه، دستگیره، مصالح و ...) اجرا کرده‌اید.
ش یک صفحه به کل ساختمان و در نتیجه به کل صفحات نمایش اعمال می‌شود.به طور مثال اگر در برش ، محل پنجره‌ای تغییر کند و یا عرض آن افزایش یابد در پلان و سه بعدی نیز تغییرات اعمال می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد